måndag 12 augusti 2013

Undersökning! Hur bestraffar ni era barn?

Jag kan börja. När Elvira gör något som vi verkligen vill markera emot, som att rivas eller nypas så bär jag eller Zlatan med barska steg in henne i hennes rum och lägger henne i spjälsängen. Sen stänger vi dörren och så får hon vara där en stund. Cirka fem minuter. Efter det går vi in och frågar henne om hon tänker sluta upp med aktuellt beteende varpå hon alltid säger "ja". Sen får hon komma upp och allt är som vanligt.

Hälften av gångerna skrattar hon bara när vi bär in henne (oerhört frustrerande), vissa gånger skriker hon och fortsätter så större delen av arresten. Ibland börjar hon leka därinne.
Jag har inte märkt någon generell förbättring pga detta straff men det slutar för stunden och hon återgår aldrig till att göra samma sak direkt efter att hon får komma upp.

Hur gör ni? 

5 kommentarer:

  1. Om hon gör något dumt, men som inte är direkt farligt, typ kastar grejer eller för massa oväsen när vi sagt att hon inte får eftersom lillebror sover ... så försöker vi prata med henne med lugn röst och förklara varför hon inte får göra så samt ta ifrån henne tv/iPad-privilegier om hon inte slutar.

    Om hon gör något farligt, som till exempel att springa ifrån oss när vi är ute, då höjer vi rösten. Det är så sällan vi höjer rösten, så när vi väl gör det brukar hon haja till och ta oss på allvar.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att ert sätt låter bra.

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra. Det känns lite väl sadistiskt att stänga dörren vissa gånger (om jag inte är riktigt förbannad, då är det i n g a problem)men ofta skrattar hon bara när vi bär in henne så vi var tvungna att höja insatsen.
    Att höja rösten och ryta funkar tyvärr inte hos oss. Inte så att det har gått inflation i skrik, vi gapar sällan, men hon blir helt enkelt inte ställd av att vi ryter. Snarare lockar det fram ett pillemariskt leende vilket är väldigt frustrerande. Jag skulle gärna vilja ha lite realistiska tips på hur en tar tag i sådana här frågor. Vår väna BVC-sköterska tipsade om att krama. Ja ba "mm, okej".

    SvaraRadera
  4. Tillåt mig att flabba. En kram? Har er BVC-sköterska träffat en skogstokig 2till3-åring?

    SvaraRadera
  5. En kan ju undra.

    SvaraRadera