onsdag 19 februari 2014

Att planera ett dop

Till att börja med - varför i hela friden ska ungen döpas överhuvudtaget? Jag tänker så här: själv är en övertygad ateist, så till den grad att jag kan "bjuda" på det här dopet. Det är fint i kyrkan och framför allt, det är trevligt med bjudning! Vidare tänker jag att om Elvira eller Einar vill revoltera (nåja) mot sina ofrälste föräldrar så kanske de vill konfirmera sig. Då känns det kanske pinigt att behöva vuxendöpa sig. Enklare att gå ur kyrkan om de inte är intresserade av att vara med. 
Värre är det med inbjudningarna. Vi vill hålla det litet, bara gäster som träffar Einar någolunda ofta. Detta betyder middagskompisar och mammagrupp istället för mostrar och kusiner. Mina mostrar tror jag inte kommer bry sig märkvärt. Är mer orolig för Zlatans syskonbarn och kusiner, hade de döpt sina barn hade vi garanterat varit bjudna. Åh, huvudbry! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar