måndag 30 september 2013

Sleeping my day away


Två killar som gärna sover när tillfälle ges.  Katten somnade mitt i ett Instagramflöde igår hos mina föräldrar. Han har fullt upp här hemma med matlagning, tvätt, pass-opp på mig och struliga nattpass med Elvira. Hon vaknar någon gång mellan 00.30 och 03.00 och vägrar somna om i sin spjälsäng. Istället får hon och pappan lägga sig i soffan tillsammans. Det funkar men inte mer. Igår kväll var det en kraftmätning av rang vid läggning när hon vägrade att somna i sin säng. Hon skulle ut och sova i soffan direkt tyckte hon. Pappan var inne och kämpade med henne en stund innan han kom ut med henne i famnen och var villrådig. 
Jag beordrade dom tillbaks in i hennes rum där jag tog över. Jag la mig på golvet bredvid hennes spjälsäng och sa till henne att lägga sig ner och sova och att jag skulle stanna hos henne tills hon somnade. Efter en timme segnade en övertrött unge ner i sängen och somnade. Det kändes som crash of the titans! För oss som har haft så enkla läggningar är detta definitivt något nytt. Jag tror på att skaffa en madrass till pappan så att han kan lägga sig inne hos henne på natten, inte ta upp henne och låta henne styra men heller inte låta henne ligga därinne själv nu i den här känsliga övergångsperioden.


Den här lilla skrutten är än så länge väldigt skonsam på kvällen och natten. Jag får sova mig igenom en film varje kväll i soffan medans han ligger bredvid mig eller pappan. Sen när vi går och lägger oss ligger han bredvid mig på en liten handduk som jag kan dra runt i sängen. Han äter tre-fyra gånger och krånglar bara några minuter vanligtvis. 
På dagarna sover han och vill bli buren. Vi försöker skämma bort honom så mycket som möjligt medans vi är två hemma. 


En sak till: jag hade glömt hur mycket såna här små bajsar! Och Einars baj stinker verkligen. Och det här med kisseriet, jag trodde att en liten pillesnott utan blöja kunde kissa på en ibland, men inte 70 procent av gångerna en byter blöja! Skönt att lätta på trycket i det fria antar jag. 

3 kommentarer:

  1. D har haft en liknande period sen hon slutade med spjälis, vi hotar med att stänga dörren till hennes rum, vilket inte alls är populärt, vilket har resulterat i att hon efter lite spring stänger dörren efter sig och går och lägger sig själv, bekvämt
    /Hudarn

    SvaraRadera
  2. Indeed bekvämt. Jag fruktar lite dagen vi ska byta säng.

    SvaraRadera
  3. Det är inte klokt vad fin han är.

    SvaraRadera